Mindtrace helpt bedrijven met het traceren van jouw mind!

Auteur: Mirande van Kerkhof

Tijdens de interviewreeks ‘innoview’ schetsen we portretten van innovators. Inspirerende ondernemers, uitvinders en patenthouders vertellen het verhaal over de knappe koppen achter de innovaties. Zo zie je pas echt hoe het Rijk van Nijmegen innoveert! Vandaag in dit eerste deel is Adjmal Sarwary van Mindtrace aan de beurt. 

Rond lunchtijd komt Adjmal Sarwary op woensdag de Pop’Hub binnenlopen. Samen met partner Ivar Clemens zijn ze eigenaar van Mindtrace. Eerst maar eens koffie en ons installeren op de kartonnen krukjes van Klingele. Mindtrace uit Nijmegen bestaat ondertussen sinds 2016 en Adjmal gaat ons vertellen hoe dit mooie bedrijf tot stand is gekomen.

DE START

Adjmal Sarwary en zijn partner Ivar Clemens werkte samen in het Donders instituut van de Radboud Universiteit. Hier wordt hersenonderzoek gedaan. Tijdens het promoveren op het onderwerp; hoe verwerkt het brein sensorische informatie. De aanpak van hun neurowetenschappelijke onderzoek wordt ook wel Computational Neuroscience genoemd. Met behulp van wiskundige modellen wordt gekeken wat er exact gebeurt in de hersenen. In deze periode kwamen zij in contact met marketing personen die wilde weten hoe consumenten reclame en uitingen van reclame ervaren en beleven. Wat voor technieken gebruiken neurowetenschappers hiervoor en wat is er nodig om daarachter te komen? De term voor dit proces is eye tracking. En dit is het startpunt geweest van Mindtrace.

Naar aanleiding van een presentatie van Adjmal wilde het bedrijf Elster meer onderzoek ten aanzien van dit onderwerp. Er moest een eye tracker komen, die je kan aansluiten op je pc. De eye tracker volgt je ogen en daar haal je dan de informatie (data) uit.

Adjmal vond een eye tracker waarbij ze zelf de software konden programmeren. De compagnon van Adjmal, Ivar is goed thuis in het programmeren en daardoor konden ze dit zelf doen.

Het doel van het bedrijf Elster was om te weten hoe hun reclame door de ogen van de gebruiker gezien wordt. Was het effectief? Bereikte ze met hun marketingstrategie wat ze wilde bereiken?

Tijdens het onderzoek ontdekte Adjmal en Ivar dat ze veel meer informatie kunnen halen uit een camera van een computer. Zoals de oogbewegingen, hartslag en emoties. Deze data kan voor veel bedrijven van onschatbare waarde zijn. Dus Mindtrace is dit verder gaan uitwerken en tevens onderzochten ze hoe je de data uit de computer kan halen op afstand door een webcam.

ONTWIKKELING

De software van Mindtrace draait nu en dit gebeurt ook al online. Alles kan op afstand bediend worden. Mindtrace heeft een eigen platform waar iedereen gebruik van kan maken. De data die binnenkomt van de testen wordt direct verwerkt en deze kan je zien op het platform.

DOELEN

Het doel van Mindtrace is dat ze personen die werkzaam zijn in de marketing en design willen ondersteunen met neurowetenschappelijke technieken op een eenvoudige manier.

Door samen te werken kunnen ook derden gebruik maken van de wetenschap van neurowetenschappers. En is het mogelijk om over een bepaald product in relatief korte tijd veel informatie binnen te krijgen.

GROEI VAN HET BEDRIJF

Het bedrijf groeide sinds het begin. Op dit moment is de waarde van de service van Mindtrace nog hoger omdat alles online plaatsvindt. Met de platform kan meteen een test online opgezet worden en de deelnemers doen die test ook online waar ze ook zijn.

POP’HUB & TROTS

Mindtrace is er trots op dat er kennis gedeeld wordt met andere branches. En dat ze kennis kunnen delen met anderen. Vaak wil men niet exact weten hoe iets werkt maar wel weten wat ze ermee kunnen. In de Pop’Hub shop kunnen zij zich laten zien aan Nijmegen.

Nieuwsgierig geworden? Ga snel kijken naar de demo bij Pop’Hub in Nijmegen!